Sluit website direct

menu

De casus van Iris

Terug

Crisisinschatting tijdens de Corona tijd….

Het is donderdagochtend en we beginnen de dag in ons team met een dagstart, via MS TEAMS weliswaar want vanwege het Coronavirus kunnen wij, net als zovelen, niet de “koppen” even bij elkaar steken. Er blijkt een crisissituatie gemeld te zijn door de politie en wij vanuit Veilig Thuis moeten op inschatting.
Moeder heeft een conflict gehad met een vriendin, moeder zou onder invloed zijn geweest van alcohol en mogelijk drugs en hierdoor niet op een verantwoorde wijze zorg kunnen dragen voor haar kinderen.

In een normale tijd zonder Corona denken we er niet echt bij na, maar nu vragen mijn collega en ik ons af of een huisbezoek of een face-to-face contact noodzakelijk is. We komen er al snel op uit dat we deze inschatting niet enkel telefonisch kunnen doen dus we plannen een gesprek met moeder. We geven moeder geen hand en dat is oké, daar zijn we inmiddels al even aan gewend. Maar we trekken ook handschoenen aan en zetten een mondkapje op vanwege de lichte maar ook vage klachten bij deze moeder. Moeder heeft hier begrip voor, we concluderen dat het maar een gekke tijd is en dat we dit doen voor ieders gezondheid. Moeder werkt in de zorg en dat zie ik, zij laat zich tijdens het spreken niet belemmeren door die mondkap. Zij is het al gewend, mijn collega en ik niet waardoor het wat onwennig is en even voel ik mij meer tandarts of dokter dan casemanager.

Het gesprek verloopt zoals het anders ook zou gaan, met de focus op de onveiligheid die gemeld is en wat er nodig is om de veiligheid te herstellen. Na het gesprek met moeder zien we ook haar twee kinderen, zij hebben geen klachten en wij ook niet dus dit kan zonder alle beschermende middelen. Gelukkig maar, dit gesprek is al spannend genoeg denk ik als ik de kinderen de ruimte zie binnenkomen.

Na dit gesprek hebben we wederom contact met moeder en we bespreken de situatie en onze bevindingen. We geven aan dat we ook graag de woning willen zien en moeder geeft via Facetime een rondleiding, zo kunnen we beoordelen of de woning veilig is. En dat werkt, de woning ziet er prima uit, dat scheelt weer tijd zodat we snel de gestelde veiligheidsvoorwaarden op papier kunnen zetten nadat we deze met moeder hebben besproken. Moeder begrijpt waarom Veilig Thuis deze voorwaarden stelt en geeft ook aan zich hieraan te conformeren en mee te willen werken aan de hulpverlening.

Er zijn telefonische contacten geweest met het netwerk van moeder dat ook betrokken is bij het opstellen van de veiligheidsvoorwaarden en afspraken. Voldaan sluiten mijn collega en ik de inschatting af, we concluderen dat het goed is geweest om de gesprekken met moeder niet telefonisch te voeren maar face-to-face. Wordt dit dan het nieuwe normaal vraag ik me af. We dragen de casus over aan het wijkteam en Novadic-Kentron en sluiten hiermee de dienst vanuit Veilig Thuis af.

Ik zoek hulp

Deel deze website: