Sluit website direct

menu

De casus van Anouk

Terug

Vanaf mei 2020 heeft Veilig Thuis een chatfunctie welke belegd is binnen de brede frontoffice van Veilig Thuis. Via de chat werd er contact met ons gezocht door een man. Meneer gaf aan thuis mishandeld te worden door zijn vrouw en wilde graag zijn verhaal kwijt. Omdat de chat alleen voor adviezen is en meneer duidelijk meer nodig had werd een afspraak gemaakt bij Veilig Thuis op kantoor.
Meneer woont samen met zijn vrouw en kinderen. Het gaat al een aantal maanden niet goed thuis…

Na het gesprek maak ik mij grote zorgen over de veiligheid van deze vader en het feit dat de kinderen veelvuldig getuige zijn van fysiek en verbaal geweld. Intern ga ik in overleg met onze gedragsdeskundige en vertrouwensarts. Vader heeft in het gesprek aangegeven de dag erna onder werktijd van zijn vrouw met de kinderen te willen vertrekken naar een andere woning.

We gaan afwegen.. kunnen we hierop wachten? Moeten we niet toch al eerder ingrijpen? Wat zijn onze mogelijkheden? Dit zijn allemaal vragen waarover we goed moeten nadenken. We informeren vervolgens bij de politie of er grond is voor een preventief huisverbod. Dit huisverbod zou dan voor vader betekenen dat hij met de kinderen in de woning zou kunnen blijven en moeder elders zou moeten verblijven. Helaas was hier niet genoeg grond voor dus maakten we een AOL (afspraak op locatie op beide adressen) zodat wanneer vader 112 zou bellen de politie meteen ter plaatste zou komen.

Intern wegen we opnieuw af welke vervolgstappen we gaan zetten vanuit Veilig Thuis. We kiezen ervoor om vader te ondersteunen in de keuze om zelf de woning te verlaten met de kinderen, er worden zogenoemde veiligheidsafspraken gemaakt. Ook informeer ik onze ketenpartners (CIT-HvB en de politie) en de bereikbaarheidsdienst van Veilig Thuis over deze casus en de veiligheidsafspraken.

Uiteindelijk lukt het vader om op een veilige en rustige manier de woning te verlaten en belt hij met onze bereikbaarheidsdienst zoals eerder afgesproken. Mijn collega laat mij weten dat vader en de kinderen veilig zijn. Ook heeft de betreffende collega moeder even gesproken en haar geïnformeerd. De acute veiligheid is geborgd voor het weekend. Ik ben enorm opgelucht en trots! Het was stiekem toch best spannend….

Na het weekend neemt mijn collega van de backoffice de zaak over om verder onderzoek te doen. Er worden gesprekken gevoerd met vader en moeder. Ook worden de kinderen gesproken om te kijken hoe het met hen gaat en om in te kunnen schatten wat zij nodig gaan hebben. Het is een heftige tijd voor hen, er vinden veel veranderingen plaats. Het wijkteam wordt ondertussen ook benaderd en gevraagd om passende hulp in te gaan zetten voor het gezin. Zij laten weten snel te kunnen starten. Erg fijn!

Een paar weken later laat vader mijn collega en mij weten dat hij Veilig Thuis erg dankbaar is. Door het begrip en de ondersteuning vanuit Veilig Thuis heeft vader eindelijk de stap durven zetten naar een veiligere toekomst voor zijn gezin. Voor mij als casemanager voelt deze casus als een succes, het geeft voldoening om te zien en horen dat Veilig Thuis daadwerkelijk het verschil kan maken.

 

 

Ik zoek hulp

Deel deze website: